bdf.brcko@gmail.com

Skandal na pomolu: Ukrajina tvrdi da je Dodik poklonio Lavrovu ikonu koja je ukrajinska kulturna baština

Povodom afere “Ikona” koja je poprimila međunarodni karakter nakon što je Ukrajina saopćila da se radi o njihovoj kulturnoj baštini, kontaktirali smo dr. Amru Hadžimuhamedović, UNESCO-ovu stručnjakinju za rekonstrukciju i oporavak kulturnog naslijeđa nakon trauma i i savjetnicu međunarodnih institucija za upravljanje baštinom.

Dr. Amra Hadžimuhamedović je arhitekta-konzervator, historičarka arhitekture i, između ostalog, članica ICOMOS-ICCROM naučne grupe za globalni projekat o studijama slučaja rekonstrukcije, a bila je članica Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika, od njenog osnivanja od 2001. do 2016. godine.

Na samom početku razgovora o aferi koju je otkrio portal Klix.ba, tačnije o pozlaćenoj ikoni koju je predsjedavajući Predsjedništva BIH Milorad Dodik poklonio šefu ruske diplomatije Sergeju Lavrovu nakon čega je stigla optužba Ukrajinske ambasade da se radi o nestalom predmetu iz njihove kulturne baštine, naša sagovornica kaže:

“Svako umjetničko djelo, čak i kada nije staro 300 godina, da bi bilo izvezeno iz zemlje mora biti podvrgnuto proceduri davanja odobrenja za izvoz. Postoje umjetnička djela, u to spadaju svakako i ona koja su starija od 100 godina, koja ne mogu biti izvezena iz zemlje. Zaštićeno blago ne može biti izvezeno iz zemlje”, poručuje Hadžimuhamedović.

Kaže da čak i kada se izvozi privremeno, u posebnim okolnostima da bi se provele mjere konzervacije koje nije moguće provesti u zemlji, procedura je jako komplicirana.

“Neovisno o tome ko je vlasnik, kulturno dobro ne može biti izvoženo iz zemlje bez prethodno provedene procedure. Je li ta procedura provedena u ovom slučaju pitanje je na koje je obavezno dobiti odgovor. Ako jeste, neophodno je utvrditi njenu ispravnost jer je neuobičajeno da bude izdata dozvola za iznošenje iz zemlje umjetničkog djela starog 300 godina. Ako nije neophodno je pokrenuti sudski postupak, koji ima i svoj međunarodni segment i podliježe poštovanju međunarodnih propisa o zabrani nedozvoljenog prometovanja kulturnih blagom”, objašnjava.

Hadžimuhamedović govori da su naše bosanske crkve prepune ikona koje su ljudi, trgovci i vjernici donosili s Hadža, Jerusalema, Krita, Rusije i ostalih dijelova svijeta.

“One su pohranjivane jer su bosansko blago. Da li se ovdje radi o ikoni koju je neko nezakonito donio iz Ukrajine ili iz nekog drugog dijela svijeta, treba znati da je svako unošenje takvog djela također nezakonito ako se desilo u posljednje vrijeme. Konkretna ikona je mogla biti vlasništvo ili privatne osobe ili crkve u BiH. Njen izvoz, davanje, poklanjanje i prodaja nije moguća. Nekada uopće nije moguća, ali je za svaki postupak potrebno provesti zakonsku proceduru koja je uređena”, kaže Hadžimuhamedović.

Posebno su strogi međunarodni zakoni u vezi prometom kulturnog blaga s obzirom da se u toku sukobu u arapskom regionu jako puno švercovalo i prodavalo arheološko blago, a prometovalo se i umjetničkim blagom.

“U svijetu se ne smije pojaviti u nekoj zemlji neko kulturno dobro, a da mu se ne zna porijeklo i da se ne može potpuno povući ta zakonska nit. Cijela ova situacija je potpuno čudna”, kaže za Klix.ba.

Naglašava da se predmetima koje su kulturno blago ne trguje niti mogu biti predmet darovanja.

Da li se radi o povredi međunarodnih zakona, krijumčarenju i krađi?

“Replika nekog predmeta možda i može ili faksimil ili kopija knjige. Ali da sarajevsku Hagadu date Joeu Bidenu naprimjer, to ne može”, izričita je Hadžimuhamedović.

UNESCOV-a savjetnica za svjetsku baštinu ističe da je potpuno nebitno odakle je porijeklo ove ikone.

“Za djelo koje se nalazi u BiH i nije neophodno znati njegovo porijeklo. Ikona koja je umjetničko djelo stara 300 godina, s njom se ne može na taj način prometovati. Ona ne može ni napustiti granice ove zemlje bez potpuno provedene procedure, a vjerovatno ne može nikako. Isto važi i kada se unosi. Recimo da je u posljednje vrijeme unesena to je također povreda međunarodnih zakona. Ona nije mogla biti unesena bez prethodno provedenog postupka u zemlji porijekla, obavještavanja carinskih službi i graničnih policija na svim graničnim prijelazima od zemlje iznošenja do zemlje uvoženja, kao i obavještavanje Interpola o njenom prometovanju”, rekla je.

Profesorica Hadžimuhamedović dodaje da je simptomatično da je Lugansk grad koji je pod okupacijom Rusije.

“Kažu da je nađena, a šta to znači? Ne može takvo djelo izaći ni iz jedne zemlje bez vrlo složene zakonske procedure. Ako je došla u kabinet Milorada Dodika mora biti njen cijeli trag i utvrđeno kako je došla. I iz tog kabineta, bez obzira čije je vlasništvo, ne može izaći bez provedene procedure”, ponovila je.

Na kraju saznajemo i koje se procedure pri uvozu ili izvozu predmeta koje su kulturno blago.

“Obavezna je dozvola Ministarstva civilnih poslova BiH i Ministarstva kulture RS-a ako je ikona bila na tom području. Treba se tražiti stav Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika o tome da li se radi o nacionalnom spomeniku ili dobru koje se nalazi unutar zaštićenog nacionalnog spomenika, dakle ako je unutar manastira ili crkve koji su zaštićeni ili se nalazi na listi dobara za koje je podnesena peticija. U svakom slučaju kada se kulturno dobro takve starosti i vrijednosti prevozi preko granice neke zemlje uz eventualno odobrenje nadležnih organa, neophodno je da o tom odobrenju, uz sve podatke o dobru, budu obaviještene granične policije i carinske službe kao i Interpol”, zaključila je Amra Hadžimuhamedović.

 

Izvor: klix.ba

Izdvojeno