Unatoč činjenici da bi prolazak autoceste kroz sjeverozapadni dio Bosne i Hercegovine donio brojne mogućnosti dodatnog razvoja gospodarstva, u ovom trenutku, doznaje Večernji list, postoji prijepor Bošnjaka i Srba oko pozicije trase koja bi trebala prolaziti kroz Distrikt Brčko.
Anto Domić, dopredsjednik HDZ-a Bosne i Hercegovine, potvrdio je kako je za očekivati da u idućem razdoblju i kroz rad novog saziva Vlade Distrikta ovo pitanje bude na dnevnom redu te kako je ono iznimno važno u smislu ekonomskih perspektiva.
No, do sada problem pozicioniranja trase nije bio riješen na zadovoljstvo svih uključenih strana, tako da ostaje nadati se kako će u novom mandatu Vlada Brčkog uspjeti pronaći rješenje kojim će se omogućiti intenziviranje pripremnih aktivnosti na izgradnji kapitalnog projekta o kojemu ovisi ekonomski uspon Brčkog, ali i šire. Nešto ranije od nadležnih iz Distrikta moglo se čuti kako je prostorni plan u izradi, i to na razini od 50 posto, a cilj je do sredine godine imati u potpunosti završen dokument.
Autocesta Tuzla – Brčko – Orašje zapravo je nastavak već definiranog projekta autoceste Beograd – Sarajevo, a trasa koja će ići od Tuzle preko dijela Distrikta Brčko i Posavske županije od iznimnog je značaja za ovaj dio BiH koji ima velike gospodarske potencijale, ali koji je do sada oskudijevao u prometnom smislu. Valja naglasiti kako će ova autocesta ostvariti spoj s međunarodnim prometnim koridorom u Republici Hrvatskoj, odnosno paneuropskim koridorom X koji ide od Austrije do Grčke, a njegov je dio autocesta Zagreb – Beograd.
Za Brčko ovaj je projekt važan zbog nekoliko razloga, a među ostalim i zbog bolje povezanosti s gradovima u BiH poput Tuzle, što sa sobom svakako nosi i mogućnost snažnijeg ekonomskog rasta. No, da bi se projekt realizirao, bit će potrebno ubrzati proceduru političkog dogovaranja u samom Distriktu, što je pak zadaća nove skupštinske većine, odnosno Vlade u kojoj, podsjećamo, sudjeluje veći broj stranaka. I dok se na dogovor dviju strana čeka, za to vrijeme u Federaciji BiH isplanirali su trase te došli do faze u kojoj se za prvi od nekoliko LOT-ova odobravaju sredstva.
Veliku korist u smislu dodatnog pozicioniranja gospodarskih subjekata na europskoj mapi prometnih koridora imat će tradicionalno snažna gospodarska središta ovog dijela Bosne i Hercegovine, a napose Grada Tuzle, jednog od poslovno najaktivnijih lokalnih zajednica koja će iznimno profitirati od projekta povezivanja. Za očekivati je kako će autocesta, osim ubrzanja protoka ljudi, dovesti do značajnog poboljšanja logističkih tokova, a što je osobito bitno u smislu brže i sigurnije povezanosti poslovne zajednice s tržištima Europske unije.
Nadalje, autocesta otvara i prostor novim investicijskim pričama koje generiraju i nova radna mjesta, a samim tim otvaraju mogućnost podizanja životnog standarda. Podsjećamo, Vlada Federacije u proljeće ove godine za izgradnju autoceste Orašje – Tuzla, dionica Maoča – Tuzla, LOT V Čanići – Tuzla (u dužini od osam km), planirala je iznos od 12,906.649 KM, i to za projektiranje, eksproprijaciju i građenje. Provoditelj projekta je JP Autoceste Federacije BiH d. o. o Mostar.
Inače, ovo je jedan od tri dijela dionice Maoča – Tuzla. Početna točka izgradnje autoceste Tuzla – Maoča je u blizini naselja Maoča, a kraj na petlji Mihatovići s dužinom od oko 24 kilometra, a sama dionica podijeljena je na tri LOT-a: LOT 3 Maoča – Majevica, LOT 4 (LOT 4 a i LOT 4 b) Majevica – Čanići te LOT 5 Čanići – Šićki Brod. Svaki LOT predstavlja jedinstvenu cjelinu sa svojim specifičnostima u projektiranju, izgradnji i održavanju.
A za ekonomski razvoj ovoga dijela BiH od iznimnog značaja bit će i razvoj lučkog prometa na Savi, pri čemu je proces modernizacije Luke Brčko nešto što će u bliskoj budućnosti rezultirati mjestom koje će imati i regionalni značaj kada govorimo o robama koje se prevoze smjerom od juga, jugoistoka i istoka prema središnjoj Europi i obrnuto. Da je tako, svjedoče i aktivnosti koje su se već realizirale, a Domić je nedavno dao komentar na aktualne infrastrukturne projekte na ovom području, posebno naglasivši projekt modernizacije luke te potvrdivši kako je realiziran projekt nove dizalice, završava se novi industrijski kompleks, a revitalizirana su i neka lučka postrojenja, što bi pomoglo da djelatnost riječnog prometa dobije na većem značaju.
Naravno, paralelno s ovim aktivnostima valja pozornost imati i na željezničkom koridoru smjerom Vinkovci – Brčko – Tuzla, a koji bi vodio strateškom cilju – omogućavanju intermodalnog prijevoza roba kod kojega se utovarne jedinice prevoze korištenjem najmanje dvaju različitih prometnih sredstava. Pred Distriktom su, kao što je vidljivo, značajne perspektive razvoja, a tome svakako valja dodati i projekte međudržavnog sudjelovanja poput obnove cestovnog mosta prema Gunji u Hrvatskoj odnosno gradnje novoga, a o čemu je do sada bilo riječi tijekom sastanaka predstavnika vlasti u BiH i Hrvatskoj.
Izvor. vecernji.ba