Luka Brčko ima kapacitet od milion tona godišnje i očekujemo konkretne ugovore ukoliko se roba bude dostavljala preko Konstance, kaže Perica Josić
Zbog prekida željezničkog saobraćaja u Jablanici usljed prirodne nesreće, na dužini od 17 kilometara, neke od velikih kompanija metalske industrije i građevinarstva ostale su bez radnih sirovina koje im stižu preko Luke Ploče.
Više od 400.000 tona robe u Luci Ploče čeka na transport za BiH. Radi se o ugljenu, koksu, šećeru, betonskim prstenovima, nafti, sirovom aluminiju i drugim vrstama robe.
Žila kucavica
Pruga Sarajevo – Ploče predstavlja žilu kucavicu za transport robe. Zbog prekida ovog vida saobraćaja mnogi su u problemu. Među najugroženijim zbog nedostatka sirovina su GIKIL Lukavac, kojem je zarobljeno više od 100.000 tona koksujućeg uglja koji brodovima stiže iz Sjedinjenih Američkih Država, te ArcelorMittal Zenica i Cementara Kakanj. Teško je Željeznicama Federacije čiji dnevni gubici zbog nefunkcionisanja pruge, prema izjavama čelnih ljudi preduzeća, iznose 280.000 maraka dnevno. Dnevni prevoz željeznicom iz Ploča u devet mjeseci ove godine je u prosjeku iznosio od 6.500 do 7.000 tona robe.
Global ispat Koksna industrija Lukavac jedna je od najvećih tvornica koksa u regiji. Kako kaže Ermin Halilović, predsjednik Sindikata GIKIL-a, upitno je 900 radnih mjesta i isto toliko porodica koje zavise od ovih primanja.
– Poplave i klizišta, koji su značajno ugrozili željeznički saobraćaj, uništili su i željezničku prugu koja vodi ka Luci Ploče, što će imati utjecaj i na poslovanje ArcelorMittala Zenica. Prije svega, dostupnost koksa, jednog od ključnih sirovinskih materijala za naš proizvodni proces, postaje ozbiljan izazov. Kao što je GIKIL, naš glavni dobavljač koksa, obznanio, oni već trpe posljedice ove situacije, smanjujući kapacitete proizvodnje. Trenutno se vrši transport putem kamiona, što za nas znači povećane troškove transporta. To je novi finansijski udarac na naše poslovanje i faktor koji ćemo morati pažljivo pratiti u narednim mjesecima pored smanjene proizvodnje, navode iz kompanije ArcelorMittal Zenica.
Kada je u pitanju isporuka njihovih gotovih proizvoda, iz Mittala kažu da su im kupci u Bosni i Hercegovini također “suočeni s izazovima u transportu te, kao i mi, traže alternativne rute i opcije isporuke”.
– Još ne osjetimo pretjerano probleme, jer imamo zaliha što se tiče koksa, posebno onog koji dolazi iz Lukavca. Prema informacijama kojim raspolažem, GIKIL može raditi još mjesec. Znam da su smanjili proizvodnju. Nama redovno dolazi koks iz Poljske. Problem je zaista veliki što se tiče prekida željezničkog saobraćaja u Jablanici i Konjicu. Prema informacijama iz medija, trajaće rekonstrukcija pruge barem dva-tri mjeseca, govori Rašid Fetić, predsjednik Sindikata ArcelorMittal Zenica.
Kenan Mujkanović, predsjednik Sindikata metalaca Zeničko-dobojskog kantona, ističe da prate situaciju u vezi sa željeznicama, imajući u vidu činjenicu da velika industrijska preduzeća na ovom prostoru ovise o funkcionalnosti ovog vida prevoza. Alternativni način nabavke povećava u dobroj mjeri cijenu proizvodnje.
Mujkanović poziva nadležne da što je moguće prije saniraju žile kucavice, to jest najvažnije putne komunikacije za cjelokupnu privredu u ovom dijelu države, kako bi se prevenirale štetne posljedice koje u konačnici mogu rezultirati i onom najgorom opcijom, a to je privremeni prekid rada proizvodnih pogona.
Neki su već prebacili dostavu goriva preko Luke Rijeka, odakle se ono transportuje željeznicom ili cisternama za BiH.
Jedno od mogućih rješenja je Luka Brčko koja, prema riječima njenog direktora Perice Josića, ima kapacitete i spremna je na povećan promet robe. Vjeruje se, ako bi roba dolazila direktno u ovu luku, da bi se izbjegle i gužve koje stvaraju brojni kamioni na granicama.
Potrebe tržišta
Josić nam kaže da bi prekomorski brodovi, koji su prije dolazili u Luku Ploče i eventualno u Luku Split, mogli promijeniti rutu i ići na Luku Konstancu u Rumuniji. Tako bi sav pretovar išao preko Luke Brčko koja ima izuzetne kapacitete.
– Radi se na logističkim pravcima kako bi se oni preusmjerili sa Luke Ploče na Luku Konstanca, a nakon toga bi se roba mogla pretovarati u Luci Brčko. Luka Brčko je revitalizirana, imamo kapacitet od milion tona godišnje, možemo udovoljiti svim potrebama tržišta. U narednom periodu očekujemo konkretne ugovore i konkretne količine pretovara u našoj luci, zaključuje Josić.
Izvor: oslobođenje