bdf.brcko@gmail.com

Na trasi budućeg autoputa od Vukosavlja do Brčkog ostao je samo jedan bager

Očigledno je da je zapelo i za kamen i za pare jer od pompezno najavljenog kineskog projekta i postavljenog kamena temeljca prije dvije godine za izgradnju nove trase autoputa od Vukosavlja do Brčkog, ostao je samo jedan usamljeni bager koji stoji na sred livade kao podsjetnik da se ovdje obećanja ili ne ispune ili se decenijama čeka na ispunjenje…

Nikad više milijardi maraka u budžetu prikupljenih od akzica za izgradnju autoputeva, a nikad manje izgrađenih kilometara. I nekako po starom receptu, kod nas sve uglavnom ostane na planiranju jer od obećanja političara, preko pokretanja projekta do same realizacije prođu čak i decenije. Ali nam zato ne nedostaje kamena temeljaca i to uglavnom uoči izbora.

Bosna i Hercegovina je često na neslavnim listama koje joj, kao zemlji koja planira u EU, ne daju dobru reputaciju. Ovaj put smo među rijetkim zemljama u Evropi koje nemaju razvijenu mrežu autoputeva. Osim kamena temeljca koji se postavljaju skoro svake godine, kilometri autoputeva nikako da se sagrade. Gdje je onda zapelo, za kamen ili za pare?

Očigledno je da je zapelo i za kamen i za pare jer od pompezno najavljenog kineskog projekta i postavljenog kamena temeljca prije dvije godine za izgradnju nove trase autoputa od Vukosavlja do Brčkog, ostao samo jedan usamljeni bager koji stoji na sred livade kao podsjetnik da se ovdje obećanja ili ne ispune ili se decenijama čeka na ispunjenje.

A obećanja se,po običaju,gomilaju na početku izborne kampanje i uglavnom ostaju samo obećanja. Zato bi se komotno mogao položiti novi kamen temeljac na istom mjestu i uoči ovih izbora, pošto se od tada do danas na ovoj trasi nije radilo gotovo ništa.

Tadašnji član Predsjedništva BiH, a današnji predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik je,pri polaganju kamena temeljca, rekao da je autoput Vukosavlje-Brčko dokaz partnerstva, uspjeha, sposobnosti Republike Srpske. I danas su slični odgovori kad je ova tema u pitanju a to su samo uvjeravanja o završetku autoputa.

„Ja sam uvjeren znajući šta radimo da ćemo u naredne 4 – 5 godine imati završen autoput od Doboja preko Modriče i do Brčko Distrikta do Bijeljine i da će taj autoput biti žila kukavica ne samo saobraćajna nego i političke integracije čitave Republike Srpske“, kaže Dodik.

Ipak, da ima problema za izgradnju ove trase autoputa nedavno je priznao i sam ministar saobraćaja i veza Srpske Nedeljko Čubrilović.

„Problem je ekonomska moć države, vi znate da je bih dočekala građanski rat bez km autoputa , FBiH i RS su radili po 100 i neštko km  i to je ono što su mogućnosti“, kaže Nedeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza RS.

A mogućnosti ali i broj kilometara autoputa bi mogao biti duplo veći kada bi se novac od akciza koristio za izgradnju autoputeva jer od akciza na naftu u budžet BiH do sad se slilo oko 16 milijardi maraka. Gdje je završio novac namijenjen za izgradnju i održavanje autoputeva, i šta koči izgradnju autoputa Modriča Banjaluka nije poznato jer na ta pitanja nismo dobili odgovor od Autoputeva Srpske.

Ono što je poznato je to da do danas nisu završeni pregovori sa kineskom „Eksim“ bankom o kreditu od oko 750 miliona maraka koliko je procijenjeno da je potrebno za gradnju samo 33 kilometra kroz ravnicu. Ekonomisti kažu da kineska Eksim banka čeka uplatu depozita u iznosu od 15 odsto od vrijednosti projekta,što je ustaljena praksa kineskih banaka, te da bi tek tad ugovor trebao biti potpisan.

„Očigledno je da uplata nije napravljena i kad se ne uplati tih 15 posto kao polog za kredit uz garancije Eksim banke ako toga nema nema ni realizacije, vrlo lako je ugovor potpisati, a volio bih da vidim koje su kazne ako ne realizujete ugovor u vremenu koje ste definisali samim ugovorom“,kaže  Zoran Pavlović, ekonomista.

Ipak,da se sve može kad se hoće, primjer je Hrvatska koja je najzahtjevniju dionicu autoputa Zagreb Split izgradila za 4 godine. A onda se mi, s druge strane, hvalimo kako će izgradnja mosta u Šćepan Polju početi ove godine, a osmišljeno je još 1983.godine.

A rekorder u dužini gradnje bez završetka je izgradnja autoputa na Koridoru 5c za koji je još 1971.godine napravljen prostorni plan i planirana dužina trase od 320 km, a trenutna predviđanja su da bi mogao biti završen do 2028.godine.

Izdvojeno