Milorad Dodik (SNSD) pokrenuo je veliku ofanzivu na Srbiju i njeno rukovodstvo u namjeri da pokuša prisiliti rukovodstvo Srbije da ostavi po strani sve svoje brojne probleme i izazove sa kojima se suočava i potpuno se posveti odbrani njegovog „lika i djela“.
Narodna skupština Republike Srpske (NSRS) izglasala je Zakon o izmjenama i dopunama Krivičnog zakonika Republike Srpske, čime je nakon 20 godina ponovno kriminalizirala klevetu i uvela je u krivično zakonodavstvo. Zakon je slabo i nestručno pripremljen, po donesenom zakonu tužilaštvo vas progoni, suprotna strana nije više pojedinac nego država (tužilaštvo). Mali mediji, koji su na granici preživljavanja će nestati. Doći će do samocenzure medija. Odredbe krivičnog prava moraju biti jasne inače će doći do konfuzne nepredvidljivosti u javnom prostoru. Pravo ima standarde. Međunarodni standardi su protiv kriminaliziranja klevete. BiH nema jakih demokratskih institucija. Regresija klevete je posljedica šireg trenda rasta populizma u regionu.
Milorad Dodik i SNSD ulaze u finalnu fazu obračuna sa slobodnim građanima, neistomišljenicima i kritičarima vlasti. Radi se o kriminalizaciji klevete i uvođenju enormnih novčanih kazni za povredu časti i ugleda u Republici Srpskoj (RS), koje su prvobitno iznosile čak i do 60.000 EUR, a sada su smanjene na najviše 3.000 EUR. Ovim Zakonom najviše su pogođeni novinari, koji se pokušavaju „eutanazirati“, mediji i aktivisti civilnog društva. Visokim novčanim kaznama je izbjegnuto neposredno propisivanje zatvorske kazne. Ustavom Republike Srpske građanima je zagarantirano, da imaju pravo da javno iznose mišljenje o radu državnih i drugih organa i organizacija, da im podnose predstavke, peticije i prijedloge i da na njih dobiju odgovor. Namjera sankcioniranja i cilj eventualne oštete ne smije biti lično bogaćenje ili osiromašivanje pojedinaca i pravnih lica nego se prvenstveno radi o simboličnom karakteru i ostvarivanju satisfakcije. Sankcioniranje javne riječi kroz sistem krivičnog pravosuđa u Republici Srpskoj predstavlja prelazak iz autokratije u diktaturu pošto je Dodik već osigurao 2/3 podrške u NSRS.
Analitičari smatraju, da je važno sačuvati nezavisno i slobodno novinarstvo, kao i slobodu govora, jer je BiH danas jedna od najkorumpiranijih zemalja Evrope i svijeta, čije se pravosuđe nalazi pod snažnim utjecajem politike. Milorad Dodik je političar, koji je pod sumnjivim okolnostima i koje se povezuju sa izbornom krađom i prevarom izabran na poziciju predsjednika Republike Srpske uz pomoć dijela međunarodne zajednice, koji su preko Centralne izborne komisije BiH legalizirali njegovu izbornu krađu. Tajna njegove izborne „pobjede“ nalazi se u izbornim vrećama deponiranim u MUP-u Republike Srpske.
Milorad Dodik u evropskom mjerilu prednjači u uvredama i klevetama, koji zbog toga zasada nikada nije bio sankcioniran. Ovo je definitivan znak Putinizacije Republike Srpske i korak u pravcu dalje destabilizacije Bosne i Hercegovine. Da li će visoki predstavnik Christian Schmidt (CSU) poništiti doneseni zakon, s obzirom da Dodik najavljuje skorašnje donošenje i zakona o neprijateljima Republike Srpske kao pokriće za pravljenje spiskova domaćih izdajnika i stranih plaćenika. Donošenjem spornog zakona o kleveti u Republici Srpskoj uvedena je mogućnost, na osnovu istog zakona, procesuiranja novinara za klevetu iz Federacije BiH, što je ustavno sporno. Doneseni zakon u NSRS je korak unazad na putu BiH ka članstvu u EU, budući da nije u skladu sa 14 prioriteta iz mišljenja Evropske komisije.
Trijumf operacije „Kula“ – sramna posjeta Konakovića Budimpešti
Evropski desničarski krugovi uspjeli su dovesti Christiana Schmidta na čelo Ureda visokog predstavnika (OHR) i instalirati vlade u BiH na različitim nivoima vlasti po njihovoj želji. Pored Dragana Čovića (HDZBiH) i Milorada Dodika (SNSD) su kao partnere izbrali poraženu opciju na prethodnim izborima, stranke tzv. Trojke (Socijaldemokratska partija-SDP, Narod i Pravda-NiP i Naša stranka-NS). Lideri tzv. Trojke ulazak u vlast pokušavaju opravdati retorikom, da su Dodik i Čović realnost i stvara se percepcija da Trojka nije realnost i predstavlja fikus u novouspostavljenoj vlasti. Opravdanim se postavlja pitanje zašto je specijalni američki izaslanik za Zapadni Balkan Gabriel Escobar prilikom nedavnog saslušanja u američkom Kongresu prešutio činjenicu, zašto su legalizirali Dodikovu izbornu prevaru i zašto su Dodika uveli u vlast na nivou BiH kada su mogli formirati vlast bez njega, čak i bez Dragana Čovića i HDZBiH. Istinske promjene mogle su biti ostvarene, da je vlast na nivou BiH formirana bez SNSD, HDZBiH i SDA. Zašto SAD održavaju srdačne i prisne partnerske odnose sa Dodikom, iako je pod njihovim sankcijama, dok su u Albaniji ostavili u izolaciji Salija Berishu, koji je također pod američkim sankcijama i sa kojim nemaju nikakvu komunikaciju, a kamoli saradnju. Sve to potkopava ionako poljuljan ugled SAD-a na Zapadnom Balkanu.
Poslije trijumfa obavještajne operacije „Kula“ instaliranjem nove Vlade Federacije BiH u posjetu Bosni i Hercegovini došao je mađarski premijer Viktor Orban (Fidesz), da sa svojim partnerima „proslavi“ jedan od uspjeha operacije „Kula“.
Analitičari smatraju, da ne iznenađuje uzvratna i sramna posjeta ministra vanjskih poslova BiH Elmedina Konakovića (NiP) Mađarskoj, jer je upravo taj centar izvorište mnogih nedaća za BiH i koji je sudjelovao u uspostavljanju nove vlasti u BiH. Nevjerovatno je, da put BiH u EU vodi sada i preko Budimpešte, a zna se kakav status u službenim briselskim krugovima ima mađarski premijer Orban. Trojka je pristala na brojne ustupke i na različite oblike poniženja što Dodiku daje dodatnu snagu, bez koje ne bi mogao politički preživjeti.
HDZ glasanjem poražen u Evropskom parlamentu
Uvažavajući komplementarnost i međusobnu podršku EU i UN u izricanju sankcija, u EU postoje tri vrste režima sankcija. Prvo, postoje sankcije koje je nametnuo UN, a koje EU prenosi u pravo EU-a. Drugo, EU može pojačati sankcije UN-a primjenom strožih i dodatnih mjera (npr. vis-à-vis DNRK). Treće, EU također može odlučiti odnosno nametnuti potpuno autonoman režim sankcija, te u ovom slučaju kada se radi o presuđenom ratnim zločincu Dariju Kordiću, koji negira naslijeđe ICTY/MICT, koje su dio legislative i pravne stečevine EU, znajući da je EU opredjeljenja da štiti univerzalne ljudske vrijednosti i prava te da je Tužilaštvo BiH pokrenulo pravne radnje protiv Daria Kordića, koje je sankcionirano Krivičnim zakonom BiH.
Zastupnici u Evropskom parlamentu (EP) Tineke Strik (Greens/EFA Group), Dietmar Köster (S&D) i Klemen Grošelj (Renew Europe/GS) uložili su amandman broj 5 na rezoluciju (Izvještaj) EP A9-0229/2023 o Bosni i Hercegovini, kojom pozivaju na distanciranje od Daria Kordića i njegovih postupaka i pozivaju pravosudne organe u BiH da pokrenu pravni postupak zbog njegovih izjava. Protiv prihvaćanja amandmana su glasali svi zastupnici HDZ-a, David McAllister (EPP/CDU), Andrey Kovatchev (EPP/GERB), i zastupnici Slovenske demokratske stranke (SDS) Janeza Janše – uglavnom radi se o radikalnoj evropskoj desnici, koja baštini najmračnije evropske ideje i vrijednosti.
Analitičari smatraju, da je glasanje za amandman na rezoluciju EP potvrdilo, da je HDZ promotor najmračnijih europskih vrijednosti kao što su zločini, diskriminacija, fašizam, nacizam, ksenofobija, antisemitizam itd. Hrvatski premijer Andrej Plenković (EPP/HDZ) bio je aktivno uključen u opstruiranje donošenja rezolucije Evropsko parlamenta preko Evropske narodne partije (EPP). HDZ je glasanjem poražen u Evropskom parlamentu, dok je EP potvrdio, da je jedina neposredna demokratska institucija, koja je još uvijek bastion europskih vrijednosti.
Federacija BiH u nezvaničnim specijalnim i paralelnim vezama sa Republikom Hrvatskom
Wagnerizacija Brčko Distrikta BiH
Branislav Okuka Crni jedan je od Dodikovih ne samo savjetnika, već i jurišnika, a naplaćuje svoje antisrpske usluge u Srbiji (huškanjem i organiziranjem napada ultradesničara protiv zvaničnog Beograda), kontrolom PU Trebinje, dijela RiTE „Gacko“, brojnim drugim „šumskim poslovima”, što u šumama, što kroz šume sve do spornih aktivnosti u Crnoj Gori.
Analitičari smatraju, da se u pozadini odvija borba za ovladavanjem Brčko Distrikta BiH. Raspoređivanje dodatnih međunarodnih vojnih trupa (EUFOR) u Bijeljini i Orašju sa sigurnosnog aspekta nije dovoljno za osiguranje mira u Brčko Distriktu. Distrikt je leglo Putinovaca. Vodi se bitka za Brčko Distrikt odnosno ko će prije rasporediti svoje vojne snage, NATO odnosno Amerikanci ili će to uraditi Dodikovi Wagnerovci umjesto brigade specijalaca MUP RS-a? Dodik izbjegava poslati regularne policijske snage u Brčko Distrikt po istom receptu kao što to radi Putin. Brčko Distrikt je prostor sa proporcionalno najviše Putinovaca u BiH. Nije slučajno kontroverzni ministar unutrašnjih poslova RS Siniša Karan (SNSD) u martu tražio preispitivanje potrebe funkcioniranja međunarodne zajednice i Arbitražnog tribunala za Brčko Distrikt, čime je nagovijestio namjere Dodikovih vlasti u Brčko Distriktu, koje su zasada ohrabrene neraspoređivanjem američkih vojnih snaga u Brčko Distriktu. Za hermetičku kontrolu nad Brčko Distriktom, prema procjenama, potrebno je oko 1000 Wagnerovaca. Satelitski snimci detektirali su transporte, brojna kretanja i pokrete na teritoriji Brčko Distrikta i pojačan satelitski nadzor se nastavlja.
Započet proces disolucije države Bosne i Hercegovine
Faktičko stanje u Ustavnom sudu BiH je, da natpolovičnu većinu od ukupno devet sudija čine sudije sa stranim državljanstvom (uglavnom sudije Srbi i Hrvati). Ustavni sud BiH je jedna od rijetkih nezavisnih institucija sa dignitetom. Ukoliko uspije pokušaj HDZBiH da uz pomoć stranaka tzv. Trojke imenuje za novog sudiju Ustavnog suda BiH upitne kompetentnosti, bez pravničkog pedigrea, sa dvojnim državljanstvom i sa načetom percepcijom nezavisnosti i integriteta, favorita HDZBiH Marina Vukoju, otvorit će se prostor da Dragan Čović i Milorad Dodik ostvare potpunu dominaciju nad posljednjom institucijom, koju nisu dosada imali pod potpunom kontrolom. Težnja Dodika da se u Ustavnom sudu BiH donose odluke konsenzusom, nije utemeljena na načelima vladavine prava koja su zasnovana u Evropskoj konvenciji. Potrebno je prekinuti lošu političku praksu prema kojoj se u Ustavni sud BiH biraju stranački funkcioneri i osobe sa dvojnim državljanstvom. Izbor sudija Ustavnog suda BiH ne smije biti predmet političke trgovine između političkih stranaka.
Ministri u Vijeću ministara BiH još uvijek nisu dobili sigurnosne certifikate NATO-a, i po svemu sudeći neće ih ni dobiti. Zato je na vrhu NATO-a u Vilniusu Bosnu i Hercegovinu predstavljao zamjenik ministra vanjskih poslova BiH, a najavljena delegacija BiH iz navedenih razloga nije otputovala u Vilnius.
Analitičari smatraju, da je Dodikovim aktivnostima i odlukama Narodne skupštine Republike Srpske (NSRS), kojim poništava odluke Ustavnog suda BiH i zabranjuje djelovanje Ustavnog suda BiH na teritoriji Republike Srpske ugrožen ustavnopravni poredak Bosne i Hercegovine. Tužilaštvo BiH odnosno glavni tužilac Milanko Kajganić morao bi po službenoj aktivnosti preduzeti aktivnosti, koje bi započele saslušanjem, određivanjem pritvora i poduzimanjem adekvatnih mjera da se otklone posljedice donošenih odluka u skladu sa Ustavom i zakonima, koje se odnose na ugrožavanje ustavnopravnog poretka i dovođenjem u pitanje postojanje institucija države BiH. Sa počiniocima djela ugrožavanja ustavnopravnog poretka ne vode se debate ili dijalog. Tužilaštvo BiH koristi jezičku konstrukciju „formirali smo predmet“ i time tako zamaže oči javnosti i što se njih tiče formiranjem predmeta je za njih taj predmet i zaključen. Takva formulacija ne postoji u Zakonu o krivičnom postupku (ZKP) BiH. Postoji otvaranje istrage ili neprovođenje istrage.
Dodik izlazak iz postojeće (finansijske) situacije, ogromne zaduženosti, vidi kroz pokretanje sukoba. Vodeće obavještajne službe raspolažu podacima o Dodikovim finansijskim transakcijama, malverzacijama i imovinom kao i članova porodice i njegove oligarhije i preko toga se može steći utisak da je „srpstvo“ itekako unosno i isplativo i može se dodatno unovčiti pljačkanjem javnih resursa. Finansijske transakcije i imovina Dodika i njegove oligarhije nude odgovore na brojna pitanja.
Željka Cvijanović ponovila grešku Vuka Jeremića
Analitičari smatraju, da se pismo Željke Cvijanović generalnom sekretaru UN-a Guterresu može usporediti sa pismom Vuka Jeremića, tadašnjeg ministra vanjskih poslova Srbije, koji je preko Generalne skupštine zatražio, da Generalna skupština UN-a na inicijativu Srbije, koja smatra da je proglašenje nezavisnosti Kosova 2008.godine narušilo međunarodni pravni poredak zatraži savjetodavno mišljenje Međunarodnog suda pravde (IJC). Međunarodni sud pravde je 2010.godine donio savjetodavno mišljenje prema kojem jednostrano proglašenje nezavisnosti Kosova nije kršilo međunarodno pravo i potvrđuje skladnost odluke s općim međunarodnim pravom, rezolucijom 1244 i privremenim Ustavnim okvirom za Kosovo, odnosno postojećim pravnim sistemom koji je na Kosovu uspostavljen 1999.godine.
Odgovor generalnog sekretera UN-a Guterresa Cvijanovićevi dokazuje, da je Vijeće za implementaciju mira u BiH (PIC) jedino relevantno tijelo za imenovanje visokog predstavnika i time je Cvijanovićeva zadala definitivni udarac Republici Srpskoj, koja je insistirala na nelegalnom imenovanju što predstavlja svojevrsno ponavljanje greške Vuka Jeremića, koji je tražeći savjetodavno mišljenje IJC maksimaln0 otežao poziciju Srbije kada je u pitanju Kosovo. Imenovanje visokog predstavnika Schmidta nije sporno, sporno je prvenstveno njegovo pristrano djelovanje u BiH.
BiH potreban unutrašnji konsenzus
Analitičari smatraju, da je u Bosni i Hercegovini potrebno postići unutrašnji konsenzus u vrlo kompleksnoj situaciji i složenim međunarodnim odnosima kada znamo, da je međunarodna diplomatija omogućila vladavinu masovnim ubicama u pojedinim dijelovima svijeta.
Republici Srpskoj prijeti finansijski kolaps (EBRD i Svjetska banka-WB). Ipak se može primijetiti za razliku od početka ove godine da Zapad ipak više pažnje posvećuje BiH, ali još uvijek nedovoljno. Naziru se neki koraci koji bi u bliskoj budućnosti mogli biti vidljiviji, a radi se o uskraćivanje podrške Čovića i HDZBiH Dodikovoj politici.
Međunarodna zajednica na osnovu Daytonskog mirovnog sporazuma ima obavezu da osigura mir i djelovanje institucija u Bosni i Hercegovini i za to ne treba poseban mandat. Zbog situacije u Ukrajini i na Kosovu pojedini akteri političke scene u BiH još uvijek se nadaju, da će doći do velikih geopolitičkih pomjeranja i promjene granica u regionu. Produženje mandata specijalnom izaslaniku EU za BiH Johannu Sattleru je slab signal poslan iz Brisela s obzirom kada se zna za koje domaće aktere političke scene u BiH je do sada radio.
Ljubljana/Bruxelles/Washington, 24.juli 2023
Fusnota:
[1] IFIMES – Međunarodni institut za bliskoistočne i balkanske studije sa sjedištem u Ljubljani, Slovenija, ima specijalni konzultativni status pri Ekonomsko-socijalnim vijećem ECOSOC/UN, New York, od 2018.godine i izdavač je međunarodne naučne revije „European Perspectives”.
- Link (BSH): Analiza ● Bosna i Hercegovina 2023: Wagnerizacija Brčko Distrikta BiH https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/bosna-i-hercegovina-2023-wagnerizacija-brcko-distrikta-bih/5194?
- Link (BSH): Analiza ● Kosovo 2023: Debakl međunarodne zajednice na Kosovu https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/kosovo-2023-debakl-medunarodne-zajednice-na-kosovu/5192?
- Link (BSH): Analiza ● Crna Gora 2023: Spajićevo dvojno državljanstvo predstavlja ozbiljan problem za NATO? https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/crna-gora-2023-spajicevo-dvojno-drzavljanstvo-predstavlja-ozbiljan-problem-za-nato/5191?
- Link (ENG): Analysis ● 2023 Montenegro: Spajić's dual citizenship a serious problem for NATO? https://www.ifimes.org/en/researches/2023-montenegro-spajics-dual-citizenship-a-serious-problem-for-nato/5193?
- Link (BSH): Analiza ● Ukrajinska kriza 2023: Da li je „Velika igra“ između Zapada i Kine već započela? https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/ukrajinska-kriza-2023-da-li-je-velika-igra-izmedu-zapada-i-kine-vec-zapocela/5189?
- Link (ENG): Analysis ● 2023 Ukraine Crisis: Has the “Great Game” between the West and China already begun? https://www.ifimes.org/en/researches/2023-ukraine-crisis-has-the-great-game-between-the-west-and-china-already-begun/5190?
- Link (BSH): Analiza ● Ukrajinska kriza 2023: Implikacije rusko-ukrajinskog rata na Bliski istok https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/ukrajinska-kriza-2023-implikacije-rusko-ukrajinskog-rata-na-bliski-istok/5184?
- Link (ENG): Analysis ● 2023 Ukraine Crisis: Implications of Russia-Ukraine War on Middle East https://www.ifimes.org/en/researches/2023-ukraine-crisis-implications-of-russia-ukraine-war-on-middle-east/5186?
- Link (BSH): Analiza ● Dr J Scott Younger: Rat u Ukrajini – ažurirano https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/rat-u-ukrajini-azurirano/5182?
- Link (ENG): Analysis ● Prof. Dr. Masahiro Matsumura ● Hindered: a frozen conflict in Ukraine https://www.ifimes.org/en/researches/hindered-a-frozen-conflict-in-ukraine/5188?
- Link (ENG): Analysis ● Dr. Tomi Dimitrovski ● 2023 Parliamentary Elections in Greece: Mitsotakis- Historic Chance to Become Most Successful Prime Minister in Past Several Decades https://www.ifimes.org/en/researches/2023-parliamentary-elections-in-greece-mitsotakis-historic-chance-to-become-most-successful-prime-minister-in-past-several-decades/5187?
- Link (BSH/MAKED): Analiza ● Dr. Tomi Dimitrovski ● Parlamentarni izbori u Grčkoj 2023: Mitsotakis – historijska šansa da postane najuspješniji premijer u posljednjih nekoliko decenija/Мицотакис – историска шанса да стане најуспешниот Премиер во последните неколку децении https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/parlamentarni-izbori-u-grckoj-2023-mitsotakis-historijska-sansa-da-postane-najuspjesniji-premijer-u-posljednjih-nekoliko-decenijamicotakis-istoriska-sansa-da-stane-najuspesniot-premier-vo-poslednite-nekolku-decenii/5185?
- Link (ENG): Analysis ● Dr J Scott Younger: Ukraine war update https://www.ifimes.org/en/researches/ukraine-war-update/5181?
- Link (BSH): Saopćenje za javnost ● Predsjednik VSTV Lagumdžija posjetio IFIMES https://www.ifimes.org/ba/saopstenja-za-javnost/predsjednik-vstv-lagumdzija-posjetio-ifimes/5178?
- Link (BSH): Analiza ● Prijevremeni parlamentarni izbori u Crnoj Gori 2023: Pobjeda anti-Đukanovićevskog odnosno anti-DPS bloka https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/prijevremeni-parlamentarni-izbori-u-crnoj-gori-2023-pobjeda-anti-dukanovicevskog-odnosno-anti-dps-bloka/5176?
- Link (BSH): Analiza ● Parlamentarni izbori u Crnoj Gori 2023: Izbore odlučuju mladi birači https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/parlamentarni-izbori-u-crnoj-gori-2023-izbore-odlucuju-mladi-biraci/5174?
- Link (ENG): Analysis ● 2023 Early Parliamentary Elections in Montenegro: Victory of anti-Đukanović and anti-DPS block https://www.ifimes.org/en/researches/2023-early-parliamentary-elections-in-montenegro-victory-of-anti-dukanovic-and-anti-dps-block/5177?
- Link (ENG): Analysis ● 2023 Parliamentary Elections in Montenegro: Young Voters Will Decide the Elections https://www.ifimes.org/en/researches/2023-parliamentary-elections-in-montenegro-young-voters-will-decide-the-elections/5175?
- Link (ENG): Analysis ● Dr. Tomi Dimitrovski ● 2023 Parliamentary Elections in Greece: Uncertainty as Never Before https://www.ifimes.org/en/researches/2023-parliamentary-elections-in-greece-uncertainty-as-never-before/5170?
- Link (BSH): Analiza ● Crna Gora 2023: Kraj privatne države https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/crna-gora-2023-kraj-privatne-drzave/5164?
- Link (BSH/МАКЕД.): Analiza/Анализа ● Dr. Tomi Dimitrovski: Parlamentarni izbori u Grčkoj 2023: Neizvjesnost kao nikada do sada/Парламентарни избори во Грција 2023: Неизвесност како никогаш досега https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/parlamentarni-izbori-u-grckoj-2023-neizvjesnost-kao-nikada-do-sadaparlamentarni-izbori-vo-grcija-2023-neizvesnost-kako-nikogas-dosega/5168?
- Link (BSH/ALBANIAN): Analiza ● Lokalni izbori u Albaniji 2023: Izbor između narko kartela i/ili parlamentarne republike?/Zgjedhjet vendore në Shqipëri 2023: Një zgjedhje mes karteleve të drogës dhe/ose një republike parlamentare? https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/lokalni-izbori-u-albaniji-2023-izbor-izmedu-narko-kartela-iili-parlamentarne-republikezgjedhjet-vendore-ne-shqiperi-2023-nje-zgjedhje-mes-karteleve-te-droges-dheose-nje-republike-parlamentare/5167?
- Link (ENG): Analysis ● 2023 North Macedonia: In Anticipation of the Biggest Security-Intelligence Attack https://www.ifimes.org/en/researches/2023-north-macedonia-in-anticipation-of-the-biggest-security-intelligence-attack/5166?
- Link (BSH/МАКЕД.): Analiza/Анализа ● Sjeverna Makedonija 2023: U iščekivanju najvećeg sigurnosno-obavještajnog napada/Во пресрет на најголемиот безбедносно-разузнавачки напад https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/sjeverna-makedonija-2023-u-iscekivanju-najveceg-sigurnosno-obavjestajnog-napada-vo-presret-na-najgolemiot-bezbednosno-razuznavacki-napad/5165?
- Link (BSH): Analiza ● Turska 2023: Najvažniji izbori na 100-tu godišnjicu osnivanja Republike Turske – zemlja na prekretnici https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/turska-2023-najvazniji-izbori-na-100-tu-godisnjicu-osnivanja-republike-turske-zemlja-na-prekretnici/5159?
- Link (ENG): Analysis ● 2023 Türkiye: Most Important Elections on the 100th Anniversary of Establishment of the Republic of Türkiye – Country at a Turning Point https://www.ifimes.org/en/researches/2023-turkiye-most-important-elections-on-the-100th-anniversary-of-establishment-of-the-republic-of-turkiye-country-at-a-turning-point/5163?
- Link (ENG): Analysis ● Martin Kreutner: Multilateralism at its dead end? The forthcoming geopolitical chessboard and the necessity for the revival of diplomacy https://www.ifimes.org/en/researches/multilateralism-at-its-dead-end-the-forthcoming-geopolitical-chessboard-and-the-necessity-for-the-revival-of-diplomacy/5162?#_ftn2
- Link (BSH): Analiza ● Kosovo 2023: Trajno kidanje veza srpske zajednice sa vlastima u Prištini? https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/kosovo-2023-trajno-kidanje-veza-srpske-zajednice-sa-vlastima-u-pristini/5160?
- Link (ENG): Analysis ● Francesco Palermo & Lorenzo Somigli:The “Scramble for Lebanon”: is federalism a way out from the deadlock of consociationalism? https://www.ifimes.org/en/researches/the-scramble-for-lebanon-is-federalism-a-way-out-from-the-deadlock-of-consociationalism/5158?
- Link (ENG): Analysis ● Dr J Scott Younger: Putin’s War, ramifications for China https://www.ifimes.org/en/researches/putins-war-ramifications-for-china/5157?
- Link (ENG): Analysis ● Prof. Dr. Masahiro Matsumura: The Russia-Ukraine warfare as the final stage of U.S.-Russia proxy war in Donbas (2014-2022) https://www.ifimes.org/en/researches/the-russia-ukraine-warfare-as-the-final-stage-of-us-russia-proxy-war-in-donbas-2014-2022/5156?
- Link (ENG): Video • Okrugli stol: Kako Zapadni Balkan učiniti boljim i prosperitetnijim – sigurnosni aspekt, https://www.youtube.com/watch?v=1TVLpSv7jgk&t=15s
- Link (ENG): Video ● The Lecture by Wadie Abunassar: The Israeli-Palestinian conflict: challenges and opportunities – the transformation of the judiciary in Israel: why and how? https://www.youtube.com/watch?v=F61yRtSFuow&t=8s
- Линк (МКД): Анализа ● Парламентарни избори во Бугарија 2023: Помеѓу Брисел (Берлин) и Москва https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/parlamentarni-izbori-u-bugarskoj-2023-izmedu-brisela-berlina-i-moskveparlamentarni-izbori-vo-bugarija-2023-pomegju-brisel-berlin-i-moskva/5153?
- Link (BSH/МАКЕДОНСКИ): Analiza ● Parlamentarni izbori u Bugarskoj 2023: Između Brisela (Berlina) i Moskve/Парламентарни избори во Бугарија 2023: Помеѓу Брисел (Берлин) и Москва https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/parlamentarni-izbori-u-bugarskoj-2023-izmedu-brisela-berlina-i-moskveparlamentarni-izbori-vo-bugarija-2023-pomegju-brisel-berlin-i-moskva/5153?
- Link (BSH): Analiza ● Crna Gora – Predsjednički izbori 2023: Ulazak u post-Đukanovićevsku eru https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/crna-gora-predsjednicki-izbori-2023-ulazak-u-post-dukanovicevsku-eru/5149?
- Link (BSH): Poziv ● Međunarodni okrugli sto: Kako Zapadni Balkan učiniti boljim i prosperitetnijim – sigurnosni aspekt, utorak 4.aprila 2023 u 19.00 sati https://www.ifimes.org/ba/dogadaji/medunarodni-okrugli-sto-kako-zapadni-balkan-uciniti-boljim-i-prosperitetnijim-sigurnosni-aspekt/5151?
- Link (ENG): Video ● Predavanje Wadie Abunassar:Izraelsko-palestinski konflikt pred izazovima i šansama – promjene sudstva u Izraelu: zašto i kako? https://www.youtube.com/watch?v=mzOYZXR8Wr8&t=75s
- Link (ENG): Analysis ● Matthias E. Leitner: Global south engagement for peace in Ukraine https://www.ifimes.org/en/researches/global-south-engagement-for-peace-in-ukraine/5148?
- Link (BSH): Analiza ● Iran 2023: Iran na pragu nuklearnog kluba? https://www.ifimes.org/ba/istrazivanja/iran-2023-iran-na-pragu-nuklearnog-kluba/5147?
- Link (ENG): Analysis ● Iran 2023: Iran at the doorstep of the nuclear club? https://www.ifimes.org/en/researches/iran-2023-iran-at-the-doorstep-of-the-nuclear-club/5146
- Link (ENG): https://www.europeanperspectives.org/en International scientific journal “European Perspectives”
- Link (ENG): https://www.youtube.com/watch?v=645V9eryieI&t=5s(IFIMES presentation film)
Izvor: IFIMES